Wanneer is sprake van advies, als een bank om de tafel gaat met een klant die financieel in de problemen is gekomen? Volgens toezichthouder AFM hoeft de bank geen rekening voor advies te sturen, als het puur om een inventarisatie gaat.

De verplichting van banken en andere financiële dienstverleners om de kosten van advies apart aan klanten door te berekenen, wordt door veel aanbieders van financiële producten als een grote belemmering ervaren om klanten met betalingsproblemen te hulp te schieten.

Banken en tussenpersonen worstelen met de vraag of ze deze klanten wel of niet een rekening moeten sturen voor het gegeven advies, signaleerde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dinsdag.

Rekening advies probleemklant

De toezichthouder benadrukt echter dat de wet niet vereist dat aanbieders huishoudens met betalingsproblemen een rekening sturen. ,,Bij deze klanten is het belangrijk om rond de tafel te zitten om meer inzicht te krijgen in de financiële positie en te kijken of er mogelijkheden zijn om iets aan de hypotheek, de inkomens- of bestedingenkant te veranderen, zodat er weer lucht ontstaat”, zegt de AFM.

Pas als een advies gericht is op de totstandkoming van een overeenkomst ontstaat volgens de AFM de plicht om een rekening te sturen.

"Als het toch nodig is om een nieuwe overeenkomst te sluiten dan stelt de AFM zich op het standpunt dat de werkzaamheden die hiervoor nodig zijn ook niet in rekening hoeven te worden gebracht. Het is evident niet in het belang van de klant, en ook niet reëel om in dit soort probleemsituaties een rekening te sturen'', aldus de toezichthouder.

Bron: ANP/Z24

Lees ook:

'Pas op voor huismerkproduct van je bank'

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl